Tok reiselivstoppene med over Sotrabroen

edit today

– Jeg vil si at Sotra og Øygarden har et helt unik landskap, det er åpent og spennende. Å kjøre på tur utover her er en opplevelse i seg selv. Kombinert med nærheten til byen er mulighetene for turisme store, sier Åge Bremer i Innovasjon Norge. Bremer er selv fra Sogn og Fjordane, han jobber med landbruk og reiseliv. Bremer var ikke den eneste som lot seg imponere over kystlandskapet som åpenbarte seg fra bussvinduet under visningsturen onsdag. Hele åtte representanter deltok fra Bergen Reiselivslag, deriblant Ingunn Bleie som er prosjektleder for VisitHordaland.

– Mange vet ikke om dette

– Vi får forespørsler fra turister som ønsker opplevelser som dette, derfor er det nyttig for oss å få en oversikt over hvilke tilbud som finnes. Jeg vil si at kystkulturen er det mest spennende, kombinert med aktiviteter lik dem som Klyva tilbyr, museumstilbud, båtturer og attraksjoner som bølgekraftverket på Toftestallen. Utfordringen er nok at mange ikke vet om hva som finnes i denne regionen, den må bli mer synlig som destinasjon, sier Bleie. Turen gikk fra Bergen og ut til Kystmuseet. Noen fikk oppleve det høyteknologiske anlegget på Kollsnes, side om side med villsau og nyfødte lam, mens andre fikk en båttur ut til Blom Fiskeoppdrett sitt visningsanlegg på Oen. Der vanket smaksprøver av grillet laks. – Dette er et helt supert opplegg, sier kongressjef Frode Aasheim i Bergen Reiselivslag om opplevelsen på visningsanlegget. Han jobber med å få nasjonale og internasjonale kongresser til bergensregionen.

Eldre vil ha bussturer

Videre bar det av sted til Fjell festning, via vestsiden av Sotra. Bergtatt av utsikten fra Sotras tak, tok gjestene seg ned i festningsanlegget for en kort omvisning. Arild Baadstø fra Landåstorget Seniorsenter, representerte Nasjonalforeningen for folkehelsen, på jakt etter gode reisemål for eldre. – Bussturer som ikke er for lange er veldig aktuelt for eldre mennesker, sier han. Visningsturen ble avsluttet på Fiskarbondens Marknad i Sartor storsenter, hvor deltakerne fikk muligheten til å handle lokalproduserte varer, før bussen returnerte til Bergen. – Turen var vellykket, med svært gode tilbakemeldinger. Det viser seg at når vi endelig får med oss viktige aktører ut i vest, så blir de overrasket over mangfoldet, tilbudene og mulighetene. Det er ekstra positivt at vi kan gi folk i reiselivsbransjen gode wow-opplevelser , sier prosjektleder Line Steinsland i Kysteventyret, den felles reiselivssatsingen for Fjell, Sund og Øygarden. Hun legger til at man har gjort en del markedsføringstiltak som man vil se effekten av etter hvert. – Markedsføring koster penger og det tar tid før det gir resultater, sier Steinsland.

Les også

keyboard_arrow_up