Vi spiser mer ute

edit today

Sartor Storsenter omsatte for 1,8 milliarder i fjor, en økning på nesten 8 prosent. Den største økningen står de nye spisestedene for.

– Vi er godt fornøyd med omsetningsøkningen, spesielt den økningen vi ser knyttet til serveringsstedene – som har vært et satsingsområde for senteret, sier senterdirektør Thomas Skålnes til vnr.no.

Vi spiser mer ute

Egon, Zupperia og Skikkelig Mat har sørget for at serveringsstedene på Sartor økte sin samlede omsetning på hele 45 prosent i 2015. Uten å «stjele» kunder fra de andre spisesedene.

– Folk går oftere ut og spiser. Det ser vi ved at de andre spisestedene har tilnærmet den samme omsetningen som før Egon, Zupperia og Skikkelig Mat kom. De etablerte serveringsstedene har klart konkurransen bra, sier Skålnes.

Han legger til at SF Kino Sotra også gir flere restaurantgjester. Vestnytt skriver i dag at kinoen har vært en publikumssuksess med 90.000 solgte billetter i 2015, og at omsetningen har vært over all forventning.

Spesiell julehandel

Også mote – klær og sko, har vært et satsingsområde for senteret. Her viser tallene en omsetningsøkning på 22 prosent, ifølge Skålnes.

Julehandelen har imidlertid vært en helt annen i 2015 enn året før.

– Nyåpningen 20. november i 2014, bidro til noen veldig gode førjulsuker for senteret. I 2015 stjal «Black Friday» mye av førjulshandelen, det samme gjorde «Nattåpent». Alt i alt er vi fornøyde med julehandelen, sier Skålnes.

Skaper opplevelser

Trenden for kjøpesentre viser at de som utvider klarer seg bra, til tross for økende netthandel. Det er også erfaringen til Sartor, forteller direktøren.

– Vi satser på å utvikle Sartor Storsenter til et opplevelsessenter, det tror vi er fremtiden for kjøpesentre. Vi tror at mennesker vil sette pris på å kunne treffe andre mennesker og kunne ta og føle på varene også i fremtiden. Der kommer nettbutikkene til kort, legger han til.

I juni åpner Sartor 25 nye butikker, der blant annet sportsgiganten XXL kommer.

– Vi er litt spente på om nedturen i oljenæringen vil forplante seg til handelene, men håper på en fin økning i 2016 også, sier Skålnes.

Les også

keyboard_arrow_up