Slik skal CCB kompensere for tapet

edit today

At Statoil flytter sin forsyningsvirksomhet fra Ågotnes i mai medfører et omsetningstap på 185 millioner kroner for CCB, som nå er i gang med å halvere arbeidsstokken. CCBs videre planer ble presentert for VNR Verkstedgruppen av administrerende direktør Kurt Andreassen i går.

– Ankerhåndtering er en mulighet, men dette er ikke avklart ennå. Vi har etter hvert ganske store arealer på Kollsnes som vil være egnet til lagring av store ankere. Ågotnes er mindre egnet på grunn av støyen som vil følge med denne virksomheten, sa Andreassen og la til at det er økende pågang fra interessenter som vurderer å etablere seg på Kollsnes.

CCB har også planer om øke konkurransekraften ved å tilby vedlikehold på oppjekkbare rigger, en investering som vil koste dem 25 millioner kroner, kunne Andreassen fortelle.

Leietakerflukt

I kjølvannet av Statoils flytting, forsvinner en rekke leietakere fra CCB, deriblant Schlumberger, Aibel og Aker MMO. Andreassen er likevel mer optimistisk med tanke på å fylle ledige lokaler enn han var med det samme han ble kjent med at Statoil vil satse på Mongstad som forsyningsbase.

Det maritime markedet er en aktuell mulighet for CCB, ifølge Andreassen.

– Vi tror ikke det skal bli et problem å fylle opp ledige lokaler. Bildet er ikke helsvart, selv om vi er presset fra alle kanter nå: oljeprisene faller, det er kostnadskutt overalt, riggmarkedet er i endring og den internasjonale konkurransen øker, sa Andreassen og la til at det fortsatt vil være mye ettermarkedsaktivitet – brønnene må vedlikeholdes.

Hovedklassingen av Transocean Leader vil bli tildelt over nyttår.

– Får vi den blir det jobb på dere også, sa han til de rundt 30 deltakerne på Industrikafeen.

« Vi holder pusten»

I likhet med 20 andre norske verft, venter CCB på avklaring rundt hvem som tildeles basedriften på Mongstad, en avgjørelse som blir tatt over nyttår. Her er CCB med i trekningen.

Statoil har gitt uttrykk for at de ønsker å styrke subseasatsingen på Ågotnes. Det krever betydelige investeringer å legge til rette for subseaaktivitet i dagens bygningsmasse, påpekte Andreassen.

CCB har en rekke selskaper andre steder i landet, på strategiske lokasjoner – deriblant Kirkenes Maritime Park AS, som er det rette stedet med tanke på aktivitet i nordområdene, mener CCB. Etableringen på Las Palmas, Gran Canaria, vil være en drivkraft i internasjonaliseringen.

Tøffe år i vente

– Jeg tror vi kommer til å få det tøft et par år. Dette er mer alvorlig enn folk aner. Samtidig merker vi at folk blir trigget av situasjonen til å tenke nytt og stå på videre. Jeg tror at det leverandørsamarbeidet vi har fått til på Sotra de siste årene vil bære frukter, sa Andreassen.

Les også

keyboard_arrow_up