Å la Kreftforeningen disponere det tomme butikklokalet, kan gi Sartor Storsenter pris. – Vi er kjempestolte allerede, sier Thomas Skålnes.
Torsdag 8. september skal senterlederen sammen med de andre ansatte i administrasjonen på Kjøpesenterkonferansen i Bergen. Der blir det avslørt hvem som vinner konkurransen.
– Vi er kjempestolte over å ha kommet til finalen i konkurransen om Årets innovative idé. Finaleplassen befester Sartor Storsenter som et av landets mest kreative kjøpesenter, sier Skålnes.

Vinner de for tredje gang?
Sartor vant denne prisen både i 2017 og 2018. Første gang for å etablere Gründerparken Vest og andre gang for å endre løypen for sykkel-VM slik at den gikk rundt senteret.
Fjorårets idé om å la Kreftforeningen låne et tomt butikklokale poppet opp i en brainstorming.
– I stedet for å sette opp en vegg med et banner for å skjule det ledige lokalet kom markedssjef Hans Jarle Einarsen med idéen om å tilby Kreftforeningen lokalene for å lage et informasjons- og samtalesenter, forklarer Skålnes.
– Bidro til ny rekord for Krafttak mot kreft
Kreftforeningen fikk dermed en unik mulighet til å teste en ny kanal ut til publikum. En erfaring de har delt med kreftorganisasjoner i 28 land. De ønsker å benytte konseptet på andre kjøpesentre og har allerede gjort det på CC Hamar.
– Sartor Storsenter fikk mange positive tilbakemeldinger om vårt sosiale engasjement. Det gav god markedsføring av «kreftsaken» og bidro nok til ny rekord i innsamlede midler under Krafttak mot kreft, mener Skålnes.
De andre finalistene er kjøpesenteret CC Vest og butikkjeden Polarn O. Pyret. Det er ikke kjent hva deres innovative idéer handler om.