Eksperter: – Her gjør Lie Overflate åpenbart mye riktig

edit today
Tradisjonelt håndverk som sandblåsing og maling blir vist fram på utradisjonelt vis. Hvorfor? For å tiltrekke seg både kunder, men ikke minst arbeidskraft.

– Hei, jeg heter Julie, og jeg er administrasjonsleder her i Lie Overflate.

En smilende og naturlig administrasjonleder snakker og viser frem bedriften og hva de kan gjøre. Slik blir du møtt når du besøker den nye nettsiden til overflatebehandleren på Ågotnes.

– Jeg syns det ble en tøff side. Mange bilder og mye som skjer. Man blir litt fanget inn i den. Og så viser den at vi som er med trives i jobben, sier Julie Øverland, «programlederen» som tar med seeren rundt i bedriften.

Hun beskriver og forklarer, og lar seeren ta neste steg alt etter hva man er interessert i å vite mer om. Da sender hun gjerne ordet videre til fagarbeider Marlén Østevold som forklarer videre.

To kvinner i en svært mannsdominert bransje.

VIL GJØRE FAGET POP: I hovedsak driver Lie Overflate med sandblåsing og maling. Hvordan de gjør det kan du nå finne ut av på den helt spesielle nye nettsiden til firmaet. – Jeg har fått tilbakemelding om at folk er overrasket over hvor vidt spekter det er i jobben vi gjør, sier Marlén Østevold (til høyre). Administrasjonsleder Julie Øverland (t.v.) og daglig leder Torbjørn Lie.

– Jeg syns det er viktig at vi er to jenter som presenterer bedriften, vi ønsker å vise frem at dette faget er spennende for både gutter og jenter som skal ta yrkesvalget for fremtiden.

Vil rekruttere nye

Bak den nye nettsiden ligger daglig leder Torbjørn Lies sterke ønske om å videreutvikle bedriften han startet for 18 år siden.

– For meg personlig er det et ønske om å pumpe litt mer energi inn i det jeg holder på med. Jeg vil at vi skal utvikle oss og vokse, sier han.

Men han har et problem.

Det finnes knapt rekruttering til faget Maskin- og Industrimaler. Han håper den nye nettsiden viser frem en entusiastisk gjeng med faglig tyngde, som liker jobben sin.

– Det er veldig lite kunnskap om faget vårt her i området. Samtidig er det tusenvis av fagarbeidere som jobber i yrket, mange av dem kommer fra andre land. Jeg er litt fed-up av de som sier at utlendingene kommer og tar jobbene våre når det knapt finnes utdannede nordmenn i faget. Ved å vise at faget er spennende prøver vi å bidra til økt rekruttering, sier han.

Overrasker ekspertene

Tilbakemeldingene på nettsiden er at folk er overrasket over hvor vidt spekter det er i jobben Lie Overflate gjør.

– Vi har lyst til å gjøre faget enklere å forstå og rekruttere folk, sier Lie.

Og det er der ekspertene mener han treffer blink.

Roald Steinsland, IslandGarden

– Her kommer de til å score høyt med tanke på rekruttering, sier Roald Steinsland, daglig leder i teknologibedriften IslandGarden.

– Nettsiden er et friskt pust som vil treffe på å få tak i ny og ung arbeidskraft i en litt konservativ bransje. De klarte å gjøre faget interessant, mener han.

Steinsland innrømmer at han ble overrasket over å se en nyskapende nettside fra en industribedrift.

– Den er moderne og nytenkende. De har skjønt at målgruppen er yngre. Nettsiden er veldig 2021 på en overraskende interaktiv måte. Mye bedre enn alle statiske nettsider, sier han, med trykk på «mye».

– Altfor mange lever i 2004

Jan-Ove Torsvik, digitalmarkedsfører i Diligo, mener de aller fleste bedrifter kan forbedre nettsidene sine. Han er ikke i tvil om at Lie Overflate har gjort noe riktig med sin digitalisering.

– Uten tvil. Helt åpenbart! Altfor mange lever i 2004, gjemmer seg bak en logo og har en nettside som ikke er tilpasset dagens digitale forbrukeradferd og kundereise, mener han.

Jan-Ove Torsvik, Diligo

Torsvik vil ikke være en dommedagsprofet som mener man går konkurs hvis man ikke har en «skikkelig» nettside. Men da må man også være klar over hvem man er synlig for. Lie Overflates nye side mener han er merkevarebygging av en fremtidsrettet bedrift.

– Du kan sikkert overleve på å legge flyers i postkassen til folk også, men hvis du vil skille deg ut og være tilgjengelig så er elementene på denne nettsiden med gode bilder, video og interaktivitet et stort steg i riktig retning, mener han.

Tre spørsmål til bedriftslederen

Digitalmarkedsføreren forteller at salg og markedsføring i bunn og grunn handler om tre ting:

  1. Du må få folks oppmerksomhet
  2. Du må bygge tillit
  3. Du må demonstrere at du kan løse kundens problem

– Spørsmålet man som bedriftsleder må stille deg er hvordan man kan bygge tillit, gjøre deg fortjent til folks oppmerksomhet og demonstrere din kompetanse i en digital kontekst. Her tror jeg det er mange som sover, noe Lie Overflate åpenbart ikke gjør. De viser personlighet og viser hva de holder på med på en interaktiv og visuell måte som jeg tror kommuniserer godt og er attraktivt for både mulige arbeidstakere, samarbeidspartnere og kunder, sier han. 

Både Roald Steinsland og Jan-Ove Torsvik er gründere i Gründerparken Vest. Utviklerne av nettsiden er bergens-selskapet Broadstone.

Les også

keyboard_arrow_up