Her kommer landets enkleste ladestasjon

edit today
Savner du å lade el-bilen uten trøbbel? Målet med Greenstation som nå bygges på Straume er en fullstendig problemfri lade-opplevelse.

– Her skreller vi vekk all knoting man har holdt på med til nå. Sende sms, lese seg opp på hver stasjon, finne riktig ladeplass, og aldri vite hva det koster. Man har jo egentlig bare lyst til å komme i gang og lade. Det vil du gjøre her, sier Roar Nygaard i Greenstation.

– Det er litt tilfeldig at vi starter på Straume. Det var ordføreren som pekte på denne tomten, og deretter var saksbehandleren vår veldig imøtekommende, forteller Roar Nygård. Her sammen med kollega Jan Erik Ødegård i Greenstation.

Han er nok ikke den eneste som ikke er fornøyd med ladestasjonene slik vi kjenner dem i dag. Et utall selskaper med ulik pris og en liten labyrint av ladekontakter.

Det er dette det helgrønne selskapet Greenstat revolusjonerer med de nye energistasjonene Greenstation. Greestat jobber utelukkende med overgangen fra fossil til fornybar energibruk. Og ved siden av prosjekter med hydrogen, solenergi og industrivind satser de på fremtidens energistasjon.

Skal skille seg ut positivt

Ladingen på tomten like utenfor inngangsdøren til Sprek og Blid skal bli en opplevelse uten hodebry for Sotra-strilen. Når du kommer kjørende, forteller stasjonen hvor du skal parkere og så er du i gang.

– Vi skiller oss ut ved å sette kunden i sentrum og spørre oss selv hva fremtiden vil kreve av en ladestasjon. Vi tror nøkkelen er å skape den mest sømløse opplevelsen i markedet. Vi skal ta hånd om kundene og skape gjennomgående trygghet fra A til Å, sier Jan Erik Ødegård.

Søker testere

Om de får det til på pilot-stasjonen på Straume er det opp til brukerne å vurdere. Pilot-stasjonen, og videreutvikling av den, blir en mal før utrulling av Greenstation i resten av Norge og verden.

– Her trenger vi tilbakemeldinger fra kunder som har lyst til å teste ut stasjonen, sier Nygaard.

Hvem som helst kan bli test-kunde. Greenstation trenger unge og eldre, ferske el-bil-eiere og erfarne, Som test-kunde vil man få tilbud om gunstig pris mot at man kommer med tilbakemelding om hva som funker og ikke.

– Drømmen er flest mulig forskjellige folk og elbil-typer. Eneste kriteriet er at du må ha el-bil, smiler Roar Nygaard.

Så enkelt blir det

På tegnebrettet ligner stasjonen litt på den gode gamle bensinstasjonen, men her kommer man aldri til å få fylt bensin. Det skal ikke være noen tvil om at du kommer til et grønt sted når du svinger inn. Alt skal ose av bærekraft på området.

ALT MÅ BLI RIKTIG: Denne uken startet gravingen på Straume der Greenstat bygger sin første Greenstation – fremtidens energistasjon for lading av elbil. Her diskuteres tegningene av hvordan stasjonen skal bli. Åpning av stasjonen kan skje i juli.

El-kraft blir det første, hydrogen når verden er klar for det.

Slik funker den:

  1. Når man kjører inn på stasjonen blir bilen gjenkjent via skiltnummeret, og man blir vist til den rette ladeplassen.
  2. Der får man via en app valget om å lade raskt eller sakte. Raskt vil koste noe mer. Er man for eksempel på jobb og må raskt videre kan man lade hurtig. Har man god tid, og tar helgehandelen mens man lader, er prisen lavere.

Det vil også være variasjon i pris etter når på døgnet man ønsker å lade. Om natten blir rimeligst.

Les også

keyboard_arrow_up