Hva kan de lære av dette?

edit today

I tre timer har de lært hvordan de skal sortere, prioritere og forkaste. Om røde og grønne piler – problemløsning fremfor problemfokus. Men hvordan holde fokuset når uforutsette ting dukker opp og man «famler i blinde»? Hvor mye skal man vektlegge planlegging og hva har det å si for resultatet?

Samarbeid

Deltakerne på Pitstop fikk en gratis smakebit av det nye lederutviklingskonseptet mandag og tirsdag denne uken. Før de kunne ta med seg sitt nye «verktøy» tilbake til arbeidsplassen, måtte de løse en gruppeoppgave litt utenom det vanlige: samarbeide om å få tauet til å danne et kvadrat, uten å se noen ting.

Les også: Mange ledere etterspør dette

Den ene gruppen fikser utfordringen på en effektiv måte og oppnår et imponerende presist resultat. Den andre gruppen bruker lenger tid og fomler mer.

– Hva gikk galt? spør Pitstop-kursleder Annette Lilletvedt i Vekstpartner etterpå.

Planlegging

Gruppen må konstatere at de ikke klarte å holde seg til planen, og at man kanskje skulle kartlagt bedre i forkant hva som ville være den beste måten å løse oppgaven på. Tidspress og perfeksjonisme får skylden. Den andre gruppen får ros for god planlegging og kvalitetssikring underveis.

– Problemløsning fungerer best med en felles strategi og samarbeid, kommenterer Pitstop-deltaker  Lise Følling, salgssjef i BEKAS til vnr.no. Det er hennes første lederkurs – og neppe det siste.

– Dette ga mersmak, sier hun og får støtte fra Tor Solheim, gründer og forretningsutvikler i BEKAS.

– Jeg har aldri tidligere tatt meg bryet med å delta på lederkurs, mest fordi jeg har fulgt mine egne overbevisninger. Jeg likte dette opplegget og det var kjekt å treffe andre ledere, sier Solheim.

Begeistret

– Dette var bare så bra! Nå er alt gøy igjen – jeg er supermotivert, sier daglig leder Monica Nygård Jetmundsen i ODB Regnskap.

– Jeg liker at dette er et spisset konsept. Det å lære seg å sortere og prioritere hva som er viktig å ha fokus på i en travel hverdag er veldig viktig, sier daglig leder Bent-Inge Storheim i Acos, som vil vurdere å sende alle sine toppledere og mellomledere på Pitstop. Selskapet har vokst mye på få år, med mange nye ledere i staben.

Initiativtaker og primus motor for Pitstop, Annette Lilletvedt, er svært fornøyd med utprøvingen av Pitstop. I 2015 starter Vekstpartner opp med faste, månedlige Pitstop-samlinger på Ågotnes og Straume. Drop in-Pitstop blir det også, hvor ledere har mulighet til å «stikke innom» om anledningen byr seg. I tillegg vil de tilby bedriftsinterne Pitstop.

– Jeg har kikket raskt gjennom evalueringskjemaene og ser at det er veldig mange gode tilbakemeldinger. Jeg er så fornøyd! Det er tydelig at vi har truffet med konseptet, konstaterer hun.

Les også

keyboard_arrow_up