Mandag 24. juni kom kommunal- og moderniseringsministeren på besøk til ACOS sitt hovedkontor på Sotra.
− Jeg hører du hadde feilmelding i websak +? Nå har vi funnet feilen og laget ny versjon som vil komme til deg kjapt, sier daglig leder i ACOS, Bent-Inge Storheim til kommunal- og moderniseringsminister, Monica Mæland i det hun setter seg i møterommet.
ACOS leverer nemlig digitaletjenester til alle departementene i Norge, bortsett fra Forsvarsdepartementet, så her fikk kommunalministeren svar fra direkte fra kilden.
På møtet deltok også Tom Georg Indrevik, varaordfører i Fjell, Vest Næringsråd, Søren Henriksen og Claus Rantzau fra KMD Danmark, som er et av Danmarks største IT- og softwareselskaper.
LES OGSÅ: SkatteFUNN-prosjektet til ACOS førte til vekst
Software made in Sotra
Siden 1998 har ACOS vokst fra å være et lite gründerfirma til å bli det 19 største norskeide programvareselskapet. De har 145 ansatte og imponerende 225 av 356 kommuner bruker ett eller flere av deres produkter.
− Vi har hatt 21 år med vekst. I 2018 hadde vi 200 millioner i omsetning, forteller Anne Gro Hellsten, markedsdirektør i ACOS.
− Himmel og hav, du er god på intervjuer, kommer det kjapt fra kommunalministeren, som ser rett på Tina Fardal, direktør for HR, økonomi og fellestjenester.
LES OGSÅ: ACOS skal digitalisere Politiet
Kommunene må bli flinkere til å dele erfaringer
De brukervennlige løsningene ACOS har utviklet har spart både kommuner og andre store kunder for mye penger, og kan med sikkerhet sies å være en digital revolusjon i det offentlige. 36 prosent av kommunekundene bruker WebSak, mens 41 prosent bruker ACOS portal og selvbetjeningsløsninger. ACOS har statskunder som Politiet, NAV, SSB og Forskningsrådet, og leverer også til fylkeskommuner og privatkunder.
Kommunalministeren er selv oppgitt over at arbeidsmetoder og løsninger varierer fra kommune til kommune.
− Jeg er opptatt av at vi må spre gode erfaringer og kunne si at dette funker, dette funker ikke. Det er en utfordring få til nok kunnskapsspredning på tvers av kommune og kommunene jobber på utrolig forskjellige måter. Jeg mener vi må bli flinkere til å «stjele» de beste løsningene fra hverandre, slik at alle blir bedre sammen, forteller Mæland.
Hun får bekreftet av de danske IT-ekspertene fra KMD at i Danmark er det lovfestet at all kommunikasjon med det offentlige skal være digital. Slik er det ikke i Norge enda, selv mest mulig kommunikasjon mellom offentlig sektor og innbyggerne skal skje digitalt.
LES OGSÅ: ACOS leverer IT-løsninger til Danmark
Mangler nok utviklere
− Hvordan er forresten tilgangen på kloke hoder for tiden? spør Mæland.
− Kampen om nyutdannede utviklere er hard. Det er rett og slett manko på utviklere, forteller Storheim.
− Utviklere er jo noe dere må jobbe med uansett hvilken bransje dere er i. IT-kompetanse trengs jo over alt, legger markedsdirektør Hellsten til.
Cirka 40 prosent av de ansatte i ACOS bor på vestsiden av Sotrabroen, mens resten kommer fra Os, Meland og Bergensområdet. ACOS opplever ofte at køproblematikken sender feile signaler til potensielle ansatte på bysiden.
− Vi hører stadig fra folk som bor i byen at det er kø ut til Sotra, noe som er helt feil. Mange tror det er lengre ut hit enn hva det i realiteten er, så vi sliter litt med Sotramilene, påpeker Storheim.
Etter en time måtte Mæland og reisefølget dra videre til neste møte, som handlet om Nye Øygarden kommune.