Rundt 10 bedrifter møtte opp til samarbeidsmøte mellom kommunene og næringslivet om trafikksituasjonen, onsdag 13. september.
− Kø-situasjonen i Straumeområdet har endret seg betydelig det siste halve året. Det skjedde veldig plutselig og situasjonen er uholdbar, sa ordfører i Fjell, Marianne Sandahl Bjorøy, da hun åpnet møtet.
Hver eneste dag kjører gjennomsittlig 30 000 biler over Sotrabroen.
− Det er fortsatt syv år til Sotrasambandet står ferdig, og derfor er det viktig å finne smarte løsninger til den nye Sotrabroen står ferdig. Er det noe vi kan gjøre i samarbeid med næringslivet for å forbedre situasjonen? spurte Bjorøy.
Morgenrushet har eskalert
Fjell kommune har engasjert trafikkplanlegger Helge Hopen, som har sett på hvor trafikken korker seg.
− Det er mer biler på veien enn hva det er kapasitet for. Morgenrushet har eskalert – og alle skal på jobb. Det er viktige reiser, og det understreker alvoret i situasjonen, påpekte Hopen.
Sivilingeniøren mener at det kunne vært noe mindre køtid dersom alle bilistene hadde kjørt helt perfekt.
− Hvis alle hadde kjørt tettere kunne man fått gjennom 1800 biler i timen, mens nå får du bare gjennom 1300, forklarte Hopen.
Sliter med dårlig samvittighet
− Jeg sliter med kronisk dårlig samvittighet. Jeg er sist på jobb på grunn av trafikken og må alltid være den første som går fordi jeg skal rekke barnehagen, fortalte Cathrine Samland fra Kelly Services.
Opprinnelig var planen at Sotrasambandet skulle ha stått ferdig i 2017, ifølge rådmann Steinar Nesse.
− Mange boligprosjekter var timet inn mot at prosjektet skulle stå ferdig. Folketallet i Fjell vokser nå med 3 prosent, i motsetning til Bergen hvor folketallet er stabilt. I tillegg regner vi med at vi vil få 4-5000 nye innflyttere før Sotrasambandet står ferdig og problemet vil forsterke seg, forklarte Nesse.
Det er også stor trafikk til tross for nedgang i konjunkturene. En av årsakene er at flere har arbeid i Bergensområdet enn tidligere.
− Vi har prøvd å flytte arbeidstiden vår fra 6 til 14, men det har sine begrensninger. Det er ikke alle naboer som liker at vi borer klokken 6 om morgenen, forklarte Arild Bøthun fra Sartor Maskin.
− Bruk Knappetunnelen!
I 2015 kom Knappetunnelen, men fortsatt er det ingen busser som kjører gjennom den.
− Det er en skandale at vi ikke forlengst har fått direkte bussruter til Kokstad og tatt Knappetunnelen i bruk. Det burde være lett å få til, mente Thomas Skålnes, direktør for Sartor Storsenter.
Representantene fra næringslivet og kommunene var enig om èn ting:
− Busstilbudet til Sotra, Sund og Øygarden er skremmende dårlig døgnet rundt, sa rådmann Steinar Nesse.
− Mange har etterspurt gratisbusser, tror du det er viktig å ha en gulerot for bilistene?
− Jeg tror frekvens og tilgjengelighet er viktigere enn pris. Bussen må være der når de trenger den, påpekte Marianne Sandahl Bjorøy.
Økt samhandling må til
− Næringslivet må stille opp. Vi kan ikke bare sitte og klage, sier Per C. Aarsand i Vest Næringsråd.
Næringslivet ønsker mer samhandling mellom kommunene og næringslivet i regionen, som innebærer felles møter med Skyss og Fylkeskommunen.
Ordføreren i Fjell kommune hadde håpet at større bedrifter ville delta på samarbeidsmøtet, men håper at flere er med ved en senere anledning.
− Det viktigste er å få dette satt på dagsorden. Nå må vi sammen få noe til å skje, oppfordret Bjorøy.