Over 400 deltok på Digg Læring-konferansen

By 01/02/2019Nyheter
Den digitale konferansen på Knappskog skule er blitt landskjent.

Det er tredje år på rad at Knappskog skule arrangerer «Digg Læring-konferansen». I fjor samlet skolen over 200 lærere, IKT-ansvarlige, skoleledere og samarbeidspartnere, mens i år kom det dobbelt så mange deltakere.

− Cirka halvparten er fra Fjell, men det det kommer også deltakere fra Bodø i nord til Rogaland i sør, noe som viser at mange andre kommuner ser til Fjell når det gjelder digitalisering i skolen, forteller Odd Erik Kjeldstad, rektor ved Knappskog skule.

Tema for årets konferanse var «fremtidsrettet og innovativ læring i praksis», som viser hvilke endringer som som skjer i skolen om dagen.

Se bilder fra konferansen 

Digitale produsenter

Varaordfører i Fjell, Tom Georg Indrevik, fikk æren av å åpne konferansen. Han har selv deltatt på alle konferansene siden det startet.

− Dette er læring nedenfra og opp! Det er ingen som har pålagt at Knappskog skule skal gjøre dette – dette er noe som ledelsen og de ansatte har skapt sammen. Dette handler om et hjelpemiddel hvor dere skaper læringsrommet og mulighetene dette gir oss. Ingen lærer noe av en iPad uten at det er et rammeverk rundt det, roste Indrevik.

Ingvild Vikingsen Skogestad, lektor på Knappskog skule, presenterte skolens visjoner med digital undervisning.

− Vi er på alle digitale flater, men det er hvordan vi bruker verktøyet som betyr noe. Vårt mål er å gjøre elevene til digitale produsenter og lære dem å se sammenhengene, slik at alle kan nå sin utviklingssone. Vi skal utruste elevene med metoder, slik at de har noe å velge mellom, sa Skogestad.

Lærerne skal ha en tydeligere veilederrolle og digitaliseringen skal være hjelpemiddelet.

Gode foredragsholdere

Simen Spurkeland, matematikk- og musikklærer ved Vøyenenga skole i Bærum, holdt også en engasjerende og inspirerende presentasjon om den digitale utviklingen i skolen. Siden 2013 har han undervist i en heldigital skolehverdag der elevene har hatt hver sin iPad.

Han er opptatt av å vise hva lærere kan gjøre for at teknologien skal gi merverdi til undervisningen.

− Vi må være på et nivå som tar elevene til nye høyder og skape det universet de har lyst til å prestere i. Hvis jeg som lærer er den begrensende effekten, vil ikke elevene utvikle seg, forklarte Spurkland.

Lærings- og innovasjonsferdighetene for det 21. århundre går blant annet ut på at elever skal lære seg å kommunisere, vise kritisk tenkning, være kreative og kunne samarbeide.

− Jeg savner fokus på karakter og medborgerskap, for det blir en skummel verden hvis ikke elevene ser konsekvensene av det de gjør, sa Spurkland.

Han viste til eksempler fra spillverden. Hvis man kun fokuserer på å løse egne utfordringer uten å vite hvordan dette oppleves i andre enden, blir det feil.

Silje Ulveseth

Author Silje Ulveseth

Flere nyheter av Silje Ulveseth

Leave a Reply

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Investorer skyr klimarisiko
MENY
Vest Næringsråd
X