«Pynter vi på statistikken?»

edit today

– Er papirkutt et avvik? Er det et avvik om en arbeider skader seg på jobb kl 15 på fredag og stiller på jobb igjen mandag morgen? Kan man la være å rapportere om skaden dersom man lar arbeidstakeren med brukket fot sitte i kantinen og lese aviser hele dagen? Han er jo på jobb… Det finnes mye kreativ føring. Avvik bør rapporteres etter en felles mal, sa Anita Vindenes i Sotra Contracting på HMS-seminaret onsdag 23.mai. Frokostmøtet var det første i en nysatsing på HMS i VNR. Det ble gjennomført i samarbeid med Coast Center Base, som i en årrekke har arrangert HMS-samlinger for sine leietakere på basen. – Vi har tidligere hatt et HMS-forum i VNR, og dette tilbudet er etterspurt av medlemmene våre. Vi ønsker nå å revitalisere forumet med egne møter for HMS-personell og linjeledere med HMS-ansvar. Vi har en dialog med CCB om samarbeid, og ønsker å arrangere en eller to HMS-konferanser årlig, sier VNR-leder Per C. Aarsand.

– Holdninger det største problemet

Vindenes var en av flere foredragsholdere som satte fokus på utfordringer knyttet til HMS i hverdagen under frokostmøtet. Å gi tydelige signaler, gi få – men korte beskjeder og velge seg de viktigste kampene kan være en strategi i HMS-arbeidet, sa Vindenes. Det er noe Hanne Haga, HMS-ingeniør i FMC Technologies ønsker å ta med seg tilbake på jobb.   – Holdninger er definitivt den største utfordringen i det daglige HMS-arbeidet. Dette med å forklare ting på en enkel måte og korte ned beskjedene var nyttige råd, sier Haga til vnr.no. Ambulansesjåførene Trond Eliassen og Trond Brynjulfsen i Helse Bergen deltok på frokostmøtet. De mener det er greit med remindere når det gjelder HMS, men de liker ikke flisespikkeri. – Det er bra at noen holder deg på tå hev, men HMS-aspektet kan noen ganger gå for langt, sier de til vnr.no.

Dårlig kultur gir dårlig truckkjøring

Holdninger er den største årsaken til truckrelaterte uønskede hendelser, påpekte Arve Olsen i Gantic i sitt foredrag. – Hvorfor kjører man penere med sin egen bil enn med en truck? Kjørestilen er et resultat av holdningen til føreren – og ikke minst den kulturen man har på arbeidsplassen, sa Olsen. Les også: Inviterer til mesterskap i truck- og krankjøring

Les også

keyboard_arrow_up