Region Vest-kåringen av EY Entrepreneur Of The Year (EOY) finner sted den 20. oktober, i et storslått arrangement på Hotel Grieg.
EOY er verdens største vekstskaperprogram med kåringer i over 60 land, og Sartor Holding er én av åtte kandidater fra region Vest, i selskap med Bjørnars Transport AS.
− Det er fantastisk å komme gjennom nåløyet. Vi er i et celebert selskap og det gir oss en god følelse. De andre selskapene er nok mye flinkere enn oss, sier en ydmyk og stolt Ernst Morten Einarsen, administrerende direktør i Sartor Holding AS.
Har alltid jobbet på Sartor
Selskapet ble stiftet i 1998 av fedrene til Ernst Morten Einarsen og Jarle Rennedal, John Ernst Einarsen og Erik Magne Rennedal. Begge sønnene har tidlig vært aktiv i selskapets virksomhet.
Nå er Ernst Morten administrerende direktør og Jarle er driftsansvarlig, i tillegg er de begge styremedlem i selskapet.
− Jeg var syv år da senteret åpnet, minnes Jarle.
− Jeg jobbet i skobutikken da senteret åpnet. Da var jeg 15 år, forteller Ernst Morten.
Da Sartor først åpnet var det mange eiere på senteret og alle eide hver sin butikk.
− Vi er begge oppvokst på dette senteret. Jeg har opp gjennom tidene hatt de fleste roller her, alt fra å jobbe i butikk til å være driftssjef, opplyser Ernst Morten, som er utdannet jurist.
I 99, da han ble ferdig med jusstudiene, valgte han å bli på senteret og jobbet da som juridisk konsulent.
LES OGSÅ: Bjørnars Transport AS er nominert til EY Entrepreneur Of The Year
Vil være en aktiv samfunnsaktør
Sartor Holding AS har tre hovedforretningsområder:
- Kjøpesenter
- Byplanlegging
- Eiendomsutvikling
«Vekstskaperne tenker kontinuerlig på nye løsninger og legger listen høyt. De ønsker å bli Nordens beste kjøpesenter, ikke som et ordinært senter, men som en aktiv samfunnsaktør,» kommer det frem i EOYs begrunnelse.
− Vi er en betydelig aktør i utviklingen som skjer her ute på Straume. I 1978 var Sartor bare en boks som stod for seg selv, og alt handlet om det som foregikk inne i boksen. Vår plan har vært å vende senteret utover, for å også kunne skape aktivitet på utsiden, sier Ernst Morten.
Sotratrappo, som kom i 2004, var det første steget i denne prosessen. Deretter begynte Sartor Holding å bygge senteret ut mot omgivelsene, samtidig som at det ble bygget boliger tilknyttet senteret.
− Vi har jobbet jevnt og trutt for at senteret skal bli en del av de universelle tettstedet. Å drive med byplanlegging sammen med kjøpesenter, er nok uvanlig, ja. Vårt fokus er å skape et helhetlig sentrum, påpeker Ernst Morten.
Kinoen skaper byfølelse
Alt er nøye planlagt sammen med arkitekter, landskapsarkitekter og eksperter på bevegelse i offentlig areal. For hvordan skal man trekke til seg folk når senteret er stengt?
− Kinoen har vært en ubetinget suksess. Vi har plassert restaurantene i utkanten av senteret og i tilknytning til kinoen, fordi vi er overbevist om at de har en trekkraft, avslører Ernst Morten.
Kinoen, sammen med restaurantene, skaper også en byfølelse – som er en vesentlig faktor i Sotra Kystby.
− Vi ser at vi skaper trivsel for en stor gruppe mennesker. Tidligere reiste folk til sentrum for å gå på kino, men at de nå foretrekker å komme her. Det er gøy at folk trives og vil benytte seg av tilbudene, forteller Jarle.
Ønsker å skape aktivitet på kveldstid
For vekstskaperne er det viktig å skape et levende miljø uten at handelen er aktiviteten.
− Vi vil at folk skal være her uten at senteret er åpent. Vi vil at folk skal trives her, og det er den rollen kjøpesenteret har tatt, sier Ernst Morten.
− Før var det alltid stille her om søndagen, forteller Jarle.
Men slik er det ikke nå lenger.
Det største milepælen i Ernst Mortens karriere er ganske banal, ifølge ham selv.
− Det var å stå utenfor senteret en søndag i fjor og se massevis av barn hoppe på trampolinen. Det gav meg en skikkelig god klump i halsen. Endelig hadde vi lykkes i å trekke folk hit utenfor åpningstidene, svarer han fornøyd.
Store planer fremover
I utgangen av 2011 var Sartor Storsenter Norges 8. største kjøpesenter.
− Nå er vi på vei oppover adelskalenderen i full fart. Innen kort tid vil vi være tilbake på topp 10-listen, betrygger Ernst Morten.
På grunn av den store ombyggingen av senteret i 2012, måtte naturlig nok Sartor Storsenter ned i omsetning.
− Det var en planlagt nedgang. Jeg regner med at senteret vil ha 2 milliarder i omsetning ved enden av dette året, forteller han.
Fakta om EY Entrepreneur Of The Year (EOY)
-
Verdens største vekstskaperprogram med kåringer i over 60 land.
-
Programmet er en hyllest til deg som bidrar med nye ideer, satser kapital og yter egeninnsats for å skape varige verdier og arbeidsplasser som kommer oss alle til gode.
-
I år er det 15. gang Norges beste vekstskapere blir hedret.
-
Det kåres regionale vinnere i seks regioner.
-
Tidligere har Sotrabedrifter som Vex-gruppen AS, Sotra Gruppen AS, Liegruppen AS, Sekkingstad AS, Blom Fiskeoppdrett AS, Brødrene Ulveseth AS, Solid Vedlikehold AS, Acos AS og Sartor Maskin blitt nominert
Alle ledere i egen bedrift som tilfredsstiller følgende kriterier, kan delta:
-
Kandidaten har en vesentlig eierinteresse i bedriften.
-
Kandidaten har et overordnet lederansvar i bedriften.
-
Bedriften må ha hatt en vesentlig vekst de siste to år.
-
Bedriften må ha hatt en positiv resultatutvikling siste år.
-
Bedriften må ha hatt positiv egenkapital per utgangen av siste år.
-
Bedriften må ha hatt en vekst i antall ansatte de siste to år og hatt minst 20 ansatte per utgangen av siste år.