– Dette er foreløpig bare på ide- og skissestadiet. Her ser vi for oss alt fra eksisterende kunder som ønsker nye og bedre fasiliteter, til nye kunder som ønsker å etablere seg på Ågotnes, sier administrerende direktør Kurt Rune Andreassen i CCB til vnr.no.
Kontor- og teknologipark
CCB understreker at alt er åpent med tanke på omfang, utforming og hvilke aktører som til slutt vil etablere seg, men tomtens beliggenhet gjør det lett å tenke i retning av en attraktiv kontor- og teknologipark.
– Vi ønsker å styrke subseamiljøet. Vi merker en økende interesse for å etablere seg på basen, spesielt fra subseabedrifter. Det vil være hensiktsmessig å bruke disse arealene til teknologiutvikling- og kontorvirksomhet, skjermet for det operative på kaien, sier eiendomssjef Jan Dagfinn Lund.
Først vei
Tomten er allerede regulert for industriformål og er kjøpt fra kommunen. En reguleringsprosess er så vidt kommet i gang. Ågotnes Næringspark AS, eid av CCB og Liegruppen, står bak reguleringsplanen. Normal saksbehandlingstid er 1-2 år.
– Vi må ha på plass en skikkelig veiløsning først, men det er viktig for kommunen å tilrettelegge for videre vekst på Ågotnes, sier plan- og utbyggingssjef Berit Karin Rystad i Fjell kommune.
Les også: Køkrise på Ågotnes – bruker 40 min på 1 km
– I kommunedelplanen både for Ågotnes og for fylkesvei 551 er det foreslått en rundkjøring, som vi nå ønsker å detaljregulere, sier hun og legger til at saken vil komme opp på den politiske agendaen i mars.
De trafikale utfordringene er store i rushtidene og køene forplanter seg i hele Ågotnes-området. Bedriftene i klyngen jobber kontinuerlig med å finne løsninger som minimerer trafikken. Et effektivt tiltak har vært et samarbeid mellom Aker Solutions og FMC Technologies om felles buss til og fra Bergen morgen og ettermiddag.