Slik får du bedre uttelling på Facebook.
− Mange virksomheter er på Facebook, og har en Instagram-konto uten å vite helt hvorfor, eller hva de vil med det. De føler bare de bør være der, siden alle andre er jo der. Men om man ikke har en plan med sin tilstedeværelse i sosiale medier, kan man egentlig like godt la være, sier Bjarne Laastad, kommunikasjonsrådgiver og partner i PYX.
Sosiale medier krever nemlig litt av deg, i tillegg til vilje og anledning til å prioritere det.
− Hvis du har fokus og vet hva du ønsker å oppnå, er det mange åpenbare fordeler ved å benytte sosiale medier. Du kan bygge merkevare og nå ut med budskapet ditt til dine viktige målgrupper, forteller Laastad.
LES OGSÅ: Bli en mester i krisehåndtering
Facebook nedprioriterer bedriftsinformasjon
Facebooks algoritmer er konstruert slik at brukerne opplever det de får i feeden sin som interessant og relevant. Innlegg fra venner og familie blir prioritert fremfor bedriftsinformasjon i folks nyhetsfeed.
− Det faktisk sånn at man på Facebook i utgangspunktet ikke når flere enn 2-4 prosent av sidens følgere. Men heldigvis finnes det flere måter å få bedre uttelling på, sier Laastad.
Han vil fortelle mer om dette når han kommer på Februartreffet vårt, torsdag 21. februar på CCB.