Solid Vedlikehold har blitt Kymsol

By 10/05/2019Nyheter
Høsten 2017 ble bedriften kjøpt opp av finske Kymppi Group. I år samlet selskapene seg under navnet Kymsol.

Det var ved nyttår det skjedde – i det stille ble Solid Vedlikehold-skiltet på bygget og logoene på firmabilene plutselig byttet ut med det nye navnet Kymsol.

− Navnet Solid Vedlikehold begynte å bli litt utdatert, så timingen var god. Kymsol er en kombinasjon av begge selskapene og handler om at vi går samlet mot et felles marked, forklarer Anved Aarbakke jr., daglig leder i Kymsol.

Selskapet har fått positive tilbakemeldinger på navneendringen.

− Med Kymsol står vi samlet under et navn og skal bygge en ny kultur rundt merkevaren, forteller Aarbakke jr.

Se video nederst i artikkelen!

Viser omstillingsevne i et tøft marked

Kymsol har i dag totalt rundt 700 ansatte og cirka 350 ansatte i Kymsol Norge. Det er 20 ansatte på Ågotnes, mens resten er i Haugesund, Stord, Tønsberg og i Porsgrunn.

− Det er fortsatt et tøft marked i olje og gass-industrien. Vi hadde et tøft år i fjor, og nå prøver vi å se hva vi kan gjøre for å forbedre marginene, forteller Aarbakke jr.

Mens oljeselskapene fortsatt tjener mye penger, er det tøff konkurranse som presser prisene blant leverandørene.

− Vi jobber med å automatisere, digitalisere og robotisere alle våre prosesser. Nå ser vi på hvor vi kan forbedre marginene. Lønnsnivået er på vei opp, kostnadspilen peker opp, men prisene er vanskelig å få opp, forklarer Aarbakke jr.

I tillegg til overflatebehandling kan Kymsol levere både isolering og stillas, som gir dem flere bein å stå på.

− Dette gir oss større muligheter å styrke bedriften innen olje og gass og å holde på vår markedsandel innen vannkraft. Vi kan også levere totalløsninger innen ISO-fagene til papirindustri og annen industri, som vi satser på, avslører Aarbakke jr.

LES OGSÅ: Solid Vedlikehold har fått finske eiere

Vil omsette for 300 millioner i Norge

Aarbakke jr. har vært åpen om den tunge tiden i Solid Vedlikehold i perioden 2014-2015, da selskapet hadde et negativt resultat på 28 millioner, og gikk fra å ha 400 til 150 ansatte. Til sammenligning har 2017 vært et av de beste årene bedriften noensinne har hatt.

− Det er noe med følelsen av å ha kommet gjennom et tøft år, dynamikken i motgang og medgang, og det å vinne og å tape. Det er også fint å oppleve hvor lojale og dyktige de ansatte er i en krevende tid. Folkene og engasjementet er det aller viktigste vi har, sier Aarbakke jr.

Siden 2017 har Kymsol ansatt 100 nye medarbeidere, og målet er å bli flere. I 2009 omsatte Solid Vedlikehold for 70 millioner, mens i år er det ventet at Kymsol vil omsette for 300 millioner kroner i Norge.

− Etter oppkjøpet med Kymppi Group er vi styrket som ISO-bedrift (isolasjon, stillas og overflatebehandling), og har fått et stort marked i Finland og i Chile, forteller Aarbakke jr.

LES OGSÅ: Lysere tider for leverandører 

Solid Vedlikehold lever videre

Selv om de ikke lenger heter Solid Vedlikehold, er historien fortsatt en viktig del av dem.

− Jeg håper at folk ser at vi fortsatt er de samme menneskene, som har det samme engasjementet og at vi bryr oss om de prosjektene vi gjennomfører. Vi fokuserer på å levere kvalitet i alle ledd, og det er dette som gjør at vi vinner anbudene, sier Aarbakke jr.

Bransjen er i ferd med å endre seg totalt, og da gjelder det å følge med og holde seg oppdatert på utviklingen for å overleve. De ansatte i Kymsol viser allerede stor omstillingsvilje og er innstilt på at arbeidsmetoder kan bli forandret i løpet av kort tid.

− Fremover vil vi nok se en endring innen robotisering og digitalisering som vil påvirke måten bransjen jobber på, både når det gjelder system, HMS, risikoanalyser, oppfølging og kvalitet. Vi blir mer effektive, tror Aarbakke jr.

KYMSOL: Daglig leder Anved Aarbakke jr. er stolt av det nye navnet Kymsol og gleder seg til å utvikle selskapet videre sammen med sine ansatte. Foto: Silje Ulveseth

KYMSOL: Daglig leder Anved Aarbakke jr. er stolt av det nye navnet Kymsol og gleder seg til å utvikle selskapet videre sammen med sine ansatte. Foto: Silje Ulveseth

Kymsol skal erobre nye markeder

Nylig ble Anved Aarbakke jr. intervjuet av Studio Vestland om planene fremover. Se video her!

Author Silje Ulveseth

Flere nyheter av Silje Ulveseth
Er du en attraktiv arbeidsgiver?
MENY
Vest Næringsråd
X